۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

کوپن نان مربوط به دوران قحطی بزرگ و سالهای پس از آن از پی آمدهای جنگ جهانی یکم در ایران!

آیا براستی بزرگترین نسل کشی سده بیستم میلادی در ایران رویداده است!؟



ایران در جنگ جهانی یکم:


بر اثر آغاز جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط بریتانیا و خرید آذوقهٔ مردم ایران توسط ارتش اشغالگر و شروع قحطی بزرگ ۱۹۱۷ - ۱۹۱۹ عدهٔ زیادی از مردم ایران به کام مرگ فرو رفتند. سپاه روسیه تا دروازه‌های تهران پیشروی کرد اما از منقرض کردن سلسلهٔ قاجار منصرف شدند. در جنوب مردم محلی در چند نوبت با متجاوزان انگلیسی درگیر شدند که از مهم‌ترین نبردهای جنگ جهانی اول در ایران می‌توان به مقاومت دلیران تنگستان در استان بوشهر و نبرد جهاد در خوزستان اشاره کرد. جمعی از رجال از قم به اصفهان و سپس اراک و بالاخره به کرمانشاه رفتند و عاقبت در آنجا قوای گارد ملی ترتیب دادند و حکومت موقتی دولت ملی به ریاست نظام‌السلطنه (رضا قلی خان مافی) تشکیل گردید. پس از سقوط بغداد اعضای دولت موقتی دولت ملی و جمع بسیاری از ایرانیان به استانبول رفتند.

بررسی و معرفی یک کتاب:

انگلیس و اشغال ایران در جنگ جهانی اول 



 Persia in World War I and Its Conquest by Great Britain






بنا بربرخی شواهد و اسناد بمانند  تحقیقات دکتر قلی مجد استاد دانشکاه پنسیلوانیای آمریکا و بر اساس اسناد مرکز ملی اسناد آمریکا در سالهای رویدادن جنگ جهانی نخست بزرگ‌ترین نسل کشی قرن بیستم روی داده است که ایران را همچنین بزرگ‌ترین قربانی این جنگ خانمانسوز می‌داند.
طبق اسناد آمریکایی، در سال ۱۹۱۴ جمعیت ایران بیست میلیون نفر بود که در سال ۱۹۱۹ به یازده میلیون نفر کاهش یافت. توجه بفرمایید. یعنی حدود ۸ الی ده میلیون نفر از مردم ایران از گرسنگی و بیماری‌های ناشی از کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه مردند. در اسناد آمریکایی مدارک مستندی دربارۀ این تراژدی بزرگ انسانی وجود دارد. چهل درصد از مردم ایران طی دو سه سال قلع‌و‌قمع و نابود شدند. تنها در سال ۱۹۵۶ بود که ایران توانست به جمعیت ۲۰ میلیونی سال ۱۹۱۴ برسد!

بنا بر این واکاوی‌ها در طول سالهای ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از مردم ایران به سبب قحطی و نبود غذا و خوراک و در پی آمد آن بیماریهای ناشی از این بلا که از کمبود خوراک و یا سوءتغذیه دچارش گشته بودنه‌اند از بین رفته‌اند!
ایشان پس از بررسی دولت انگلیس و سایر دول اشغالگر ایران را در این زمان بانی این قحطی و کشته شدن مردم می‌داند چرا که به گفته وی این رویداد در زمانی روی داده که ایران زیر سلطه ارتش اشغالگر انگلیس بوده و منبع اصلی براورده کردن مواد غذایی و... برای ارتش این کشور چرا که محصولات کشاورزی ایران به‌وسیله ارتش انگلیس و پیمانکاران آن خریداری می‌شده است این سیاست سبب کاهش شدید مواد غذایی در ایران شد. عجیب‌تر اینجاست که ارتش انگلیس مانع از واردات مواد غذایی از بین‌النهرین و هند و حتی از ایالات متحده آمریکا به ایران می‌شد. در حالی‌که در بین‌النهرین (عراق) و هند وفور غله وجود داشت، در میانه این دو سرزمین، ایران از کمبود غله در رنج بود. در این سال‌ها، دولت انگلستان ایران را از درآمدهای نفتی خود نیز محروم کرد و به‌طور خلاصه، به تعبیر دکتر مجد، بریتانیا از قحطی و نسل‌کشی در ایران به عنوان ابزاری برای سلطه بر سرزمین ما بهره بردی بزرگ سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ میلادی در ایران اطلاعات چندانی افشاء نشده و اهمیت و جایگاه بزرگ این حادثه در تعیین سرنوشت جامعه ایران، به‌ویژه صعود دیکتاتوری پهلوی، شناخته نشده است.
اما دکتر محمد قلی مجد، استاد دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا، بر اساس اسناد غنی موجود در مرکز اسناد ملّی ایالات متحده آمریکا (نارا)، تصویری هولناک از ایران در سال‌های جنگ اوّل جهانی و پس از آن به دست داده است. اسناد علنی شده دولت آمریکا درباره دوره تاریخی فوق، که در کتاب» قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران، ۱۹۱۷-۱۹۱۹ «دکتر مجد برای نخستین بار عرضه گردید، ثابت می‌کند، بزرگ‌ترین نسل‌کشی سده بیستم میلادی در ایران رخ داد و ایران بزرگ‌ترین قربانی جنگ اوّل جهانی بود. طبق تحقیق دکتر مجد، در طول سال‌های ۱۹۱۷-۱۹۱۹ بین هشت تا ده میلیون نفر از مردم ایران در اثر قحطی یا بیماری‌های ناشی از کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه از میان رفتند و جمعیت ایران به شدت کاهش یافت.
محمدقلی مجد به بررسی علل این قحطی نیز پرداخته و دولت انگلیس را به عنوان عامل و مسبب اصلی این نسل‌کشی بزرگ تاریخ شناسانده است. قحطی در زمانی رخ داد که ایران در زیر سلطه ارتش اشغال‌گر انگلیس بود. در آن زمان، ایران تأمین‌کننده اصلی مواد غذایی و لوازم مورد نیاز ارتش بریتانیا در منطقه به‌شمار می‌رفت و بخش مهمی از محصولات کشاورزی ایران به‌وسیله ارتش انگلیس و پیمانکاران آن خریداری می‌شد


خداوند ایران را از قحطی جنگ و بیماری 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.