۱۳۹۰ خرداد ۲۸, شنبه

پانورامایی بسیار زیبا از محوطه باستانی نقش رستم و کعبه زرتشت









عکس پانوراما از محوطه باستانی نقش رستم و کعبه زرتشت که اسطوره های ایرانی دوران هخامنشی و ساسانی را به رغم غارت زمان با وضوحی غیر قابل انکار نمایان میکند.
سراسر نمای نقش رستم در بخشی از دیواره حسین‌کوه در شهرستان مرودشت. از راست به چپ: آرام‌گاه‌های خشایارشا، داریوش بزرگ، اردشیر یکم وداریوش دوم.
آرام‌گاه داریوش بزرگ در برابر راه ورودی کنونی قرار دارد، آرام‌گاه خشایارشا که در سمت راست آرام‌گاه داریوش بزرگ واقع شده و نسبت به آن زاویه قائمه دارد، آرام‌گاه اردشیر اول که در سمت چپ آرام‌گاه داریوش بزرگ قرار گرفته و آرام‌گاه داریوش دوم که در سمت چپ آرام‌گاه اردشیر اول واقع شده‌است.


نقش رستم نام مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که یادمان‌هایی از ایلامیان، هخامنشیان وساسانیان را در خود جای داده‌است. آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی (از جمله داریوش بزرگ و خشایارشا)، نقش برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان (از جمله تاجگذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم)، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران ایلامیان در نقش رستم قرار دارد.
نقش رستم در شمال مرودشت در فاصله ۶ و نیم کیلومتری از تخت جمشید واقع شده‌است و نام آن مانند نام‌های تخت جمشید، نقش رجب و بسیاری نام‌های مکان‌های تاریخی دیگر، ارتباط مستقیم تاریخی با آثار موجود در آن ندارد.

کعبه زرتشت نام بنایی است مکعب مستطیل شکل در نقش رستم در استان فارس. این بنا در زمان هخامنشیان و به احتمال در عصر پادشاهیداریوش بزرگ ساخته شده‌است.




منبع عکس:       http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Naghshe_Rostam_ZPan.jpg 
                                    ,http://www.fouman.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.