۱۳۹۰ خرداد ۲۸, شنبه

آرامگاه‌ پورسینا وعارف قزوینی، بمناسبت ۲۸ خرداد سالروز در گذشت‌ پور سینا دانشمند بزرگ ایران و جهان!

‌پور سینا زادهٔ ۱شهریور ۳۵۹ خورشیدی در بخارا -درگذشتهٔ ۴۱۶ خورشیدی در همدان ۳۷۰-۴۲۸ قمری، ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی، از مشهور‌ترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایرانی جهان بود. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فاسفی است. جرج سارتن او را مشهور‌ترین دانشمند سرزمین‌های اسلامی می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژاد‌ها است. کتاب معروف او قانون است.















پور سینا که اروپاییان نام وی را Avicenna تلفظ می‌کنند و او را Great Master of Medicine می‌خوانند ۱۸ ژوئن سال ۱۰۳۷ میلادی در شهر همدان وفات یافت.‌پور سینا بود که برای نخستین بار علائم بیماری‌ها را به دست داد.





پور سینا بر همه علوم و فنون و ادبیات زمان خود تسلط داشت، به گونه یی که مولفان تاریخ علوم، میزان دانش او را برابر با یک دائرةالمعارف یا Encyclopedia ذکر کرده‌اند. وی که در نزدیکی بخارا ـ از شهرهای خراسان بزرگ‌تر و مرکز ادبیات و فرهنگ پارسی ـ به دنیا آمده بود، به نوشته روزنگار جهان به زبان انگلیسی (صفحه ۳۳۸) در ۱۶ سالگی یک دانشمند تمام عیار بود.‌پور سینا در عین حال یک فیلسوف، ادیب و دولتمرد بود. وی بیشتر سالهای آخر عمر خود را در اصفهان گذرانیده بود.‌پور سینا در دانش پزشکی کتابی تحت عنوان «قانون در طب» نوشت که تا پایان قرن ۱۹ کتاب درسی دانشکده‌های پزشکی اروپا بود. 
در این کتاب،







پور سینا برای نخستین بار نشانه‌های بیماری‌ها از جمله تغییرات نبض، اسهال، تغییر رنگ زبان و... را شرح داده است و هنوز تا به امروز هر استاد و پزشک که کتاب Symptoms تالیف کرده ازپور سینا به عنوان پدر تشخیص بیماری‌ها از روی علائم و زنگ خطرهای آن‌ها به نیکی و احترام یاد کرده و از ایران به عنوان کشوری که چنین فرزندی برومند، افتخارآمیز و سودمند را به جهانیان عرضه داشته قدردانی به عمل آورده است.





یادآوری می‌شود که آرامگاه عارف قزوینی شاعر ملی ایران هم در کنار آرامگاه ایشان می‌باشد!



نا‌گفته نماند این دانشمند ایرانی از چنان آوازه و شهرتی برخوردار است که کشورهای نو پدید همسایه عربی و حتی ترکی همه جوره در تلاش مذبوحانه‌ای برای دزدی ومعرفی وی به عنوان شخصی عرب یا ترک می‌باشند و برای این منظور از چاپ کتب و تحریف تاریخ تا چاپ اسکناس و تمبرهای یادبود هم دریغ نکرده و نمی‌کنند!








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.