۱۳۹۰ آذر ۱۹, شنبه

مشیری:نقش قوام السلطنه در پایان خیانت فرقه دموکرات پیشه وری-بمناسبت ۲۱ آذر بخش۲ و ۳ -سنی گتیرن، سنه دییر گت (کسی که ترا آورد، به تو می‌گوید برو)

چون خفت در آن غار برون ناید ازآن تا
بیرون نکشی پایش از آنجای چو کفتار
ناصرخسرو




 قلی اوف کنسول شوروی در تبریز به پیشه وری:


سنی گتیرن، سنه دییر گت (کسی که ترا آورد، به تو می‌گوید برو)!




 قوام السلطنه 


سخنان بهرام مشیری بمناسبت فرا رسیدن ۲۱ آذرماه سالروز نابودی و رسوایی فرقه مزدور دموکرات خوانده شده پیشه وری خائن. بیان چگونگی رفتارسیاستمدارانه قوام السلطنه ...

قوام چند روز توقف خود را در مسکو ادامه داد تا اینکه استالین آمادگی خود را برای مذاکره با قوام اعلام نمود و قرار شد قوام به دیدار استالین برود. قوام این ملاقات را نپذیرفت و پیغام فرستاد که او در رأس هیئتی به مسکو آمده و اگر ملاقاتی می‌شود بایستی کلیه اعضاء هیئت او حضور داشته باشند. استالین ناگزیر پیشنهاد قوام را پذیرفت و روز بعد قوام السلطنه و هیئت او وارد اتاق کار استالین شدند. قوام در صندلی مقابل میز استالین قرار گرفت و بقیة اعضاء در روی مبل‌های سالن نشستند. در این موقع استالین سیگاری از روی میز برداشته و پس از روشن کردن سیگار، مشغول کشیدن سیگار می‌شود بدون اینکه به قوام سیگار تعارف کند. قوام بلافاصله از جعبه سیگار خود سیگاری بر لب می‌نهد و ظاهراً به دنبال فندک در جیب‌های خود می‌گردد. استالین فندک خود را روشن کرده سیگار قوام را آتش می‌زند. مذاکرات قوام و استالین رضایت‌بخش بود و قوام با وعده واگذاری نفت شمال به روس‌ها در صورت تصویب مجلس شورای ملی، موضوع تخلیه ایران و خودمختاری آذربایجان را با رهبر شوروی توافق می‌کند.




قوام السلطنه .




سنی گتیرن، سنه دییر گت (کسی که ترا آورد، به تو می‌گوید برو)!

فرقه دموکرات آذربایجان (به ترکی: آذربایجان دموکرات فرقه‌سی) نام سازمانی سیاسی بود که شوروی‌ها برای انجام پروژهٔ ضمیمه ساختن شمال غربی ایران به خاک خود در سال ۱۹۴۵ میلادی در تبریز تأسیس کردند!



تصویر دسته جمعی اعضای فرقه دموکرات. در میانه تصویر سید جعفر پیشه وری حضور دارد و در بالای سر جمعیت دو پیکره بزرگ ازلنین و استالین، رهبران کمونیست شوروی


بهرام مشیری -بازخوانی و افشای پرونده خیانت فرقه دموکرات (پیشه وری) -بمناسبت ۲۱ آذر ونقش قوام السلطنه در پایان کار خائنین -بخش ۲




بر خلاف نظر پیشه وری که در ابتدا خواستار درگیری با نیروهای ارتش ایران بود، شوروی خواهان انجام هرچه زود‌تر انتخابات محلی و ایجاد دوره جدید مجلسی بود که قرار بود بنا به توافق با قوام السلطنه (نخست وزیر)، امتیاز نفت شمال ایران را - معادل با امتیاز نفت جنوب به انگلیس - به شوروی اعطا کند. معاون آقای پیشه وری، نصرت الله جهانشاهلو افشار در خاطرات خود، پایان فرقه و برخورد مسئولین شوروی را با ایشان به این گونه تصویر می‌کند: 

 « ... آقای قلی اوف [کنسول شوروی در تبریز]، در اتاق کوچکی ما را پذیرفت. آقای پیشه وری که از روش ناجوانمردانه روس‌ها سخت برآشفته بود به سرهنگ قلی اوف پرخاش کرد و گفت شما ما را آوردید میان میدان و اکنون که سودتان اقتضا نمی‌کند، ناجوانمردانه ما را‌‌ رها کردید، از ما که گذشته است، اما مردمی را که به گفته‌های ما سازمان یافتند و فداکاری کردند، همه را زیر تیغ داده‌اید. به من بگویید پاسخگوی این همه نابسامانی‌ها کیست؟ آقای سرهنگ قلی اوف که از جسارت آقای پیشه وری سخت برآشفته بود، زبانش تپق زد و یک جمله بیش نگفت: 
سنی گتیرن، سنه دییر گت (کسی که ترا آورد، به تو می‌گوید برو)


بهرام مشیری -بازخوانی خیانت فرقه دموکرات (پیشه وری) -بمناسبت ۲۱ آذر بخش ۳-سنی گتیرن، سنه دییر گت (کسی که ترا آورد، به تو می‌گوید برو)





ابله آن گرگی که او نخجیر با شیران کند
احمق آن صعوه که او پرواز با عنقا کند. 
منوچهری.




گروهی از میهن پرستان آذربایجانی مخالف فرقه است که در آن ماه ها اسلحه برداشته و با دلیری و غیرت آذری در برابر بیگانه پرستان و اشراری که روس ها آنان را تحت نام فدایی برای دزدی و قتل و غارت مردم آذربایجان گرد هم آورده بودند، مقابله می کردند


شادی مردم پس از نابودی و فرار خائنین و مزدوران فرقه دموکرات 









۱ نظر:

  1. ترسم از ترکان تیر انداز نیست /// طعنه تیر آورانم میکشد.

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.