۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

صف منتظران شرفیابی به نزد داریوش بزرگ در پلکان شرقی کاخ آپادانا در تخت جمشید (بخش ۳-پیکره مردی از ایلام با ارمغان توله شیر)

پیکره شاهنشاه هخامنشی هنگام دادن بار شاهانه در بخش دیواره شمالی پله‌های شرقی کاخ اپادانا در تخت جمشید




http://ayarann.blogspot.com/

بخش ۳-پیکره مردی از ایلام با ارمغان توله شیر:


پلکان‌های شرقی کاخ آپادانا از دو پلکان، یکی رو به شمال و یکی رو به جنوب، درست شده‌‌اند و پیکره‌های کنده کاری شده‌ای را در دیوار کناره خود دارند.
پلکان رو به شمال، پیکره هایاز فرماندهان عالی‌رتبه نظامی مادی و پارسی دارد در حالی که گل‌های نیلوفر آبی را در دست دارند. در جلوی فرماندهان نظامی افراد گارد جاویدان در حال ادای احترام دیده می‌شوند. در ردیف فوقانی همین دیواره، پیکره‌هایی از افرادی در حالی که هدایایی به همراه دارند و به کاخ نزدیک می‌شوند، دیده می‌شود.
بر دیواره پلکان رو به جنوب، تصاویری از نمایندگان کشورهای مختلف به همراه هدایایی که در دست دارند دیده می‌شود. هر بخش از این حجاری اختصاص به یکی از ملل دارد.






http://ayarann.blogspot.com/


جناح شرقی کاخ آپادانا از نگاره‌های متعددی پوشیده شده است. بخش جنوبی این جناح از نگاره ۲۳ هیئت نمایندگی ملل گوناگون متشکل شده است. این نقوش همچنین در بخش غربی جناح شمالی این کاخ مجدداً تکرار شده‌اند. هر یک از این هیئت‌ها از ۳ تا ۹ نفر فراهم شده‌اند که هر کدام از آن‌ها کالا یا حیوانی را به همراه دارند. جلو‌ترین شخصی که در هر هیئت دیده می‌شود، احتمالاً سرپرست و سرگروه است، این شخص چیزی به همراه ندارد و توسط راهنما یا آجودانی محلی به سوی کاخ هدایت می‌شود. در همه جا راهنمایان دست سرپرست هیئت نمایندگی را به گرمی در دست گرفته‌اند. هیئت‌های نمایندگی با درخت سروی که نماد سرسبزی و سربلندی و سرزندگی همیشگی است، از هم تفکیک شده‌اند.
در ردیف دوم نمایندگان کشور‌ها و سرزمینهای ایران گروه نمایندگان ایلام (خوز) پس از نمایندگان ماد ایستاده‌اند! 




http://ayarann.blogspot.com/


http://ayarann.blogspot.com/

نمایندگان ایلامیان دو کمان که با سری اردک گونه آراسته شده، دو خنجر، یک ماده شیر بهمراه دو توله شیر که نماد خاندان شاهی بوده‌اند به همراه دارند که بیگمان پس از پیش کش به شاهنشاه در شکارگاه پادشاه‌‌ رها می‌شده‌اند.
http://ayarann.blogspot.com/



سرزمین ایلامیان، ناحیه جنوب غربی ایران امروزی و استان‌های خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد است. هیئت عیلامی از شش نفر که جامه بلند و چین‌دار بر تن و چکمه‌ای بنددار بر پای دارند، تشکیل شده است. این گروه، کلاهی کوتاه و لبه‌دار یا همراه با سربند بر سر گذاشته‌اند. اینان یک ماده شیر با دو توله، دو کمان که هر سوی آنها به شکل سر اردک یا مرغابی ساخته شده است و دو دشنه به همراه دارند. بخش بالایی نیام این دشنه از یک سو بلندتر از سوی دیگر است و فایده آن در اینست که هنگامی که دشنه در پر شال قرار دارد، قسمت بلندتر آن در روی شال قرار می‌گیرد و در برابر سقوط استحکام بیشتری پیدا می‌کند. هیئت نمایندگی ایلام به دنبال مادها قرار گرفته‌اند.

http://ayarann.blogspot.com/



http://ayarann.blogspot.com/


http://ayarann.blogspot.com/


سخنان داریوش:
خدای بزرگ است اهورا مزدا که این زمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را خلق کرد و به مردم شادی داد. میل من آن است به آنچه که راست است. انسان دروغگو را دوست نیستم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.