۱۳۹۰ تیر ۲۵, شنبه

صف منتظران شرفیابی به نزد داریوش بزرگ در پلکان شرقی کاخ آپادانا در تخت جمشید (بخش ۱-پیکره مرد عرب در انتهای صف)






بخش ۱-پیکره مرد عرب در انتهای صف:






میهمانان بر روی کرسی‌های سنگی اطراف می‌نشسته‌اند تا اجازه ورود به بارگاه شاهی بیابند.

نقش هدیه آورندگان که در سمت چپ پلکان شرقی کاخ آپادانا سنگ تراشی شده نمایندگان ۲۳ استان تابع پادشاهی ایران را نشان می‌دهد که در حال حمل هدایای خود می‌باشند. در این نقش بزرگان مملکتی بطور یک درمیان در لباسهای معروف به پارسی و مادی دست نماینده اول هدیه آورندگان را گرفته و به سوی پادشاه راهنمایی می‌کنند. این نقش بخشی از مراسم بار پادشاهی را نمایش می‌دهد.


هر گروه از نمایندگان با یک درخت سرو که سمبل جاودانگی بوده از یکدیگر جدا شده‌اند.
قش سپاه جاویدان در سمت راست پلکان شرقی کاخ آپادانابه تصویر در آمده. تعداد نفرات این سپاه هیچ‌گاه کمتر از ۱۰ هزار نبوده و هرگاه یکی از آنان کشته و یا مریض می‌شده سریع یک نفر جایگزین او می‌شده از همین روی آنان را سپاه جاویدان گفته‌اند.
سه مرد بدون کلاه که افسار شتری کوچک و تک کوهان را در دست گرفته‌اند، هیئت نمایندگی تازیان را فراهم ساخته‌اند. نفر میانی پارچه یا عبایی را در دست دارد که احتمالاً از پشم ش‌تر بافته شده است. تنها پوشاک این سه تن، پارچه بلندی است که بخود پیچیده‌اند و دست‌ها و شانه‌هایشان از آن بیرون است. دنبالۀ این پارچه بدون اینکه بسته یا محکم شود، به حال خود‌‌ رها شده است. اینان پای‌افزارهایی چوبی دارند که با ریسمانی بر روی پا بسته شده است.




پیکره مرد عرب 





سپاه جاویدان:




نقش بزرگان ایران با گل نیلوفری در یک دست سران مملکت ایران را نشان می‌دهد که دست یکدیگر را گرفته و گفتگو کنان به سمت کاخ آپادانا در حال حرکتند.



نقش افرادی که در حال آوردن فرش، صندلی و درشکه شاهی هستند که در سمت راست پلکان شرقی کاخ آپادانا نشان داده شده است. به نظر می‌رسد نقش تنها زن تخت جمشید را بر محور مرکزی چرخ این درشکه‌ها می‌توان دید.

کاخ آپادانا با سقفی به بلندی حدود ۲۰ متر بلند‌ترین و باشکوه‌ترین ساختمان تخت جمشید است. این کاخ دارای سه ایوان و یک سالن مرکزی با ۷۲ ستون بوده که نشان دهنده جایگاه این عدد در فرهنگ ایران باستان بوده. بر روی این ستون‌ها سرستونی به شکل گاو یا شیر با وزنی حدود ۱۴ تن قرار داشته که سقف کاخ روی آن استوار می‌شده.


در وسط دیوارهای کوتاه کاه گلی اطراف کاخ آپادانا ناودانهای سنگی قرار دارد که آب پشت بام را به سیستم آب زیر زمینی برای خروج از تخت جمشید انتقال می‌داده.


سخنان داریوش: خدای بزرگ است اهورا مزدا که این زمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را خلق کرد و به مردم شادی داد. میل من آن است به آنچه که راست است. انسان دروغگو را دوست نیستم.

۲ نظر:

  1. تو گه خوردی که این چرت و پرتها را میگی.الدنگ این کاخ هیچوقت تکمیل نشد که کورش و داریوش مسخره شما در آن حکومت کنند.تاریختون را هم یهودیها براتون نوشتن.

    پاسخحذف
  2. بر آرند و پیش آمدن نیارند یعنی سفله چون به هنر با کسی بر نیاید بخبثش در پوستین افتد

    پاسخحذف

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.